Szív-egészségügyi tevékenységek nők számára


Az egészséges szívműködésért ezt tegyük Az egészséges szívműködésért ezt tegyük Ebben ugyanis kiemelt szerepe van életmódunknak, amelyet kellő tudatossággal pozitívan befolyásolhatunk. A szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában többféle kockázati tényező is közrejátszhat, ezek egy részére pedig, mint az életkorra, nemre vagy öröklött genetikai adottságokra, nincs ráhatásunk.

A csontritkulás világnapja - október 20.

Akadnak azonban olyan rizikófaktorok is, amelyeket képesek lehetünk minimálisra szorítani, ezáltal biztosítva, hogy keringési rendszerünk a lehető leghosszabb ideig képes legyen zökkenőmentesen ellátni létfontosságú feladatát. Az alábbiakban tehát pontokba szedve tekintjük át, hogyan alakíthatunk ki szívbarát életvitelt, mit tegyünk és mit kerüljünk annak érdekében, hogy csökkenthessük a kardiovaszkuláris problémák fellépésének veszélyét.

Practical Yoga session Kriya Yoga, YSS founded by Paramahansa Yogananda

Nem mindegy, mi kerül a tányérunkra Milyen tünetek figyelmeztethetnek szívritmuszavarra? Kétségkívül nehéz ellenállni a kulináris élvezetek csábításának, nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy táplálkozásunk elsődleges célja mégiscsak az, hogy szervezetünket a megfelelő arányban és mennyiségben ellássuk az egészséges működéshez szükséges tápanyagokkal.

szív-egészségügyi tevékenységek nők számára

Magyarán nem mindig fedi teljesen egymást, amit éppen megkívánunk, és amire testünknek valójában szüksége van. Éppen ezért étrendünk összeállítása során tudatosan meg kell találnunk az arany középutat a gasztronómiai élvezetek és a valóban értékes fogások között.

Szív-érrendszerünk számára hosszú távon a telített és transzzsírsavakban, sóban és hozzáadott cukorban szegény, ugyanakkor teljes kiőrlésű gabonákban, rostokban, antioxidánsokban és telítetlen zsírsavakban gazdag ételek a leghasznosabbak. Szintén alapvető, hogy gondoskodjunk szervezetünk megfelelő vitamin- és ásványianyag-ellátottságáról, beleértve például az egészséges szívműködéshez nélkülözhetetlen magnéziumotilletve a vérnyomás-szabályozásban fontos szerepet betöltő káliumot.

Szívbetegek rehabilitációja

A rendszeres testmozgás többféle módon is szolgálja szívünk egészségének megőrzését. Fotó: Getty Images Aktív élet az egészséges szívért A rendszeres testmozgás többféle módon is pozitívan hat a szív és érrendszer működésére, állapotára. Az Egészségügyi Világszervezet WHO felnőttek számára legalább heti perc közepes intenzitású vagy 75 perc magas intenzitású aerob testmozgást javasol, illetve ezek arányos kombinációját, továbbá hetente két alkalommal izomerősítő gyakorlatokat, amelyek az összes nagy izomcsoportot megdolgoztatják.

Érdemes megemlíteni, hogy a fizikai aktivitás nemcsak a tényleges sportolást foglalja magában, hanem bármilyen tevékenységet, amely izommozgást és fokozott energiafelhasználást igényel.

Prófétai szív

A ház körüli munkáktól a kerékpárral való munkába járáson át a gyerekekkel való játékig számos elfoglaltság megfelelhet ennek a kritériumnak. A hangsúly a rendszerességen van, amit azzal alapozhatunk meg, ha valamilyen érdekes és élvezhető tevékenységet próbálunk meg rutinszerűvé tenni az életünkben.

szív-egészségügyi tevékenységek nők számára

Mérlegen a testsúly A túlsúly és az elhízás többféle krónikus betegség melegágya, mint például a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás hipertóniavalamint egyéb szív- és érrendszeri kórképek. A testtömeg értékelésére legáltalánosabban elterjedt módszer a testtömegindex BMI kiszámítása, amely lényegében a testsúly testmagassághoz viszonyított arányát mutatja meg. Egészségesnek a 18,5 és 25 közötti BMI-értéket tekinthetjük, míg 18,5 alatt túlzott soványságról, 25 és 30 között túlsúlyról, 30 felett elhízásról beszélhetünk.

Az egészségügyi szolgáltatók kötelező szakmai felelősségbiztosításának aktuális kérdéseiről

Törekedjünk tehát arra, hogy testtömegünket az optimális értéksávban tartsuk. Ebben elsősorban az egészséges, energiatartalmát tekintve sem túlzó táplálkozásra és a rendszeres testmozgásra támaszkodhatunk.

A kezdeményezésről Október a minden évben a csontritkulás elleni küzdelem jegyében indított kampányokkal telik világszerte. Az elsőként ban, az Egyesült Királyságban működő National Osteoporosis Society által megrendezett eseményhez már több mint 90 ország csatlakozott. A kezdeményezés az International Osteoporosis Fundation IOF nemzetközi alapítvány szervezésében, az egyes országok betegszervezeteinek helyi eseményeivel kiegészülve a betegség elleni küzdelem kapcsán kíván rávilágítani a megelőzés, a diagnosztizálás és a kezelés legfontosabb aspektusaira. Az idei évben a COVID kapcsán hangsúlyosabb szerepet kap az egészségügyi ellátók elkerülhető terhelésének minimalizálása, ezért a csontritkulással élők esetében még fontosabbá válnak az elesések elkerülését és a terápiás fegyelmet támogató intézkedések mind a beteg, mind az ellátásában közreműködők részéről.

Amennyiben eddigi életvitelünk nem felelt meg az említett kritériumoknak, úgy érdemes lehet az életmódváltás elkezdéséhez szakember segítségét kérni: táplálkozásunk átformálásában hasznos tanácsokat nyújthat egy dietetikus, a sportolásban pedig egy felkészült személyi edző útmutatásai lehetnek irányadók. Koleszterinszint és vérnyomás Felnőttkorba lépve mindenki számára javasolt, hogy rendszeres időközönként ellenőriztesse vérnyomását és vérzsírértékeit.

Ez fontos, ugyanis jellemzően sem a magas vérnyomás, sem a magas koleszterinszint nem okoz markáns tüneteket, eközben viszont fokozatosan károsítják a szív-érrendszert.

szív-egészségügyi tevékenységek nők számára

A kockázatot pedig nem szabad félvállról venni, hiszen nem véletlenül hivatkoznak például sok esetben csendes gyilkosként a hipertóniára. Az első lépés tehát, hogy felismerjük a problémát, majd törekedjünk annak kezelésére. Ebben gyógyszeres kezelésre is szükség lehet, ugyanakkor az életmód-terápia mindenképpen alapvető.

Legutóbbi cikkek

A megfelelő testsúlykontroll, az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás e téren is jelentős javulást hozhat. A káros szokásokat engedjük el Mind a dohányzásról, mind a túlzott alkoholfogyasztásról jól ismert, hogy rendkívül káros hatást fejt ki a szív-érrendszerre.

Szív-egészségügyi tevékenységek nők számára ráadásul sok esetben függőséget alakítanak ki, magas vérnyomás esetén alkalmazott termékek által a leszokás közel sem egyszerű feladat.

Csakhogy szívünk egészségének hosszú távú megőrzése érdekében feltétlenül fontos, hogy letegyük a cigarettát és a poharat, éppen ezért szükség esetén kérjük szakember segítségét.

szív-egészségügyi tevékenységek nők számára

A dohányfüst kapcsán fontos továbbá megemlíteni, hogy a passzív ártalom is éppúgy veszélyes, azaz lehetőség szerint kerüljük azokat a helyzeteket, amikor valaki a közvetlen környezetünkben gyújtana rá. Szívünket is megviseli a szív-egészségügyi tevékenységek nők számára Legyen szó akár munkahelyi gondokról, pénzügyi nehézségekről vagy családi problémákról, a tartósan fennálló érzelmi stressz hangulati életünkön és fizikai állapotunkon egyaránt nyomot hagyhat.

Igaz ez a keringési rendszerre is: a stressz a magas vérnyomás ismert rizikófaktora, valamint melegágya az olyan további kockázati tényezőknek, mint a dohányzás, alkoholfogyasztás, túlevés és fizikai inaktivitás. Ez is érdekelheti.